Veel ondernemingen verkeren in zwaar weer als gevolg van het Coronavirus en de maatregelen die zijn genomen. Hoewel diverse noodmaatregelen ondernemers door deze lastige tijd moeten slepen, is dat voor veel bedrijven helaas niet genoeg. Dit noodzaakt tot vergaande bezuinigingsmaatregelen, ook op de personeelskosten. Werkgevers zoeken naar oplossingen: bezuinigen op arbeidsvoorwaarden zoals verlaging van salarissen, afblazen van bonussen en uitstellen van salarisverhogingen kunnen een oplossing zijn. Maar mag dat? Wat mag wel en wat mag niet? En hoe regelt u bezuinigingen?
•
In onderling overleg arbeidsvoorwaarden wijzigen mag altijd.
•
Eenzijdig arbeidsvoorwaarden wijzigen is lastig.
•
Zonder eenzijdig wijzigingsbeding is het soms mogelijk arbeidsvoorwaarden te wijzigen.
•
Primaire arbeidsvoorwaarden kunt u moeilijker wijzigen dan secundaire.
•
Het verlagen van de salarissen heeft – wanneer u gebruikmaakt van de NOW-regeling – weinig nut.
•
U kunt wel kritisch kijken naar de kostenvergoedingen die werknemers krijgen.
•
Het is verstandig om de OR of de PVT in uw plannen te betrekken.
Onderling overleg wijziging arbeidsvoorwaarden
Goed om te weten is dat het wijzigen van arbeidsvoorwaarden in onderling overleg altijd mag. Dat wil zeggen, mits de gewijzigde afspraken binnen de wettelijke regels blijven. Zo mag bijvoorbeeld geen lager loon dan het minimumloon worden overeengekomen. Maar bijvoorbeeld ook Arboregels, de Arbeidstijdenwet en het recht op de wettelijke vakantiedagen moeten worden nageleefd.