Wet verbetering Poortwachter
De wet verbetering Poortwachter gaat over het helpen van werknemers die langdurig ziek of arbeidsongeschikt zijn. Als werkgever bent u verplicht om te handelen volgens deze wet. Dat zijn de volgende stappen:
1.
Ziek melden bij arbodienst of bedrijfsarts en leg afspraken vast
2.
Probleemanalyse laten uitvoeren
4.
Voorgang bespreken met werknemer
5.
Re-integratiedossier bijhouden
8.
Werk en werkplek aanpassen
9.
Re-integratieverslag maken
Aan de hand van deze stappen weet je wanneer je contact moet opnemen met je zieke werknemer.
Regels contact werknemers opnemen in een verzuimprotocol
Een verzuimprotocol kan gemaakt worden waarin beschreven staat wat er precies gebeurt vanaf de ziekmelding. Dit geeft u als werkgever houvast. Zaken die hierin opgenomen kunnen worden:
-
Bereikbaarheid tijdens ziekte
Verzuimgesprek voeren
Als een werknemer vaker kort ziek is, kunt u ook een gesprek met hem voeren. Dit wordt een verzuimgesprek genoemd. Dit gesprek wordt gehouden om te onderzoeken naar mogelijk werk gerelateerde oorzaken en oplossingen. Hierin worden geen medische details besproken met de werknemer.
Bron:
Ondernemen met personeel