Compensatie transitievergoeding beëindiging onderneming wegens ziekte
Kleine werkgevers kunnen al compensatie van betaalde transitievergoedingen wegens beëindiging van hun onderneming door overlijden of pensionering. In de wet is ook de mogelijkheid om compensatie te krijgen als een kleine ondernemer zijn bedrijf moet beëindigen omdat hij ziek is. Er dient nog een werkbaar sociaal-medisch beoordelingskader te komen, maar het opstellen van het kader is buitengewoon complex gebleken. Daarop is besloten om de inwerking niet eerder te laten intreden dan per 1 januari 2024.
Concurrentiebedingen
Het gebruik van het concurrentiebeding is zodanig breed dat het tot een ongerechtvaardigde beperking van de noodzakelijke arbeidsmobiliteit kan leiden. Daarom is het voornemen om een aanpassing van het concurrentiebeding nader uit te werken en vervolgens een voorstel tot aanpassing te doen.
Bedrijfsarts leidend bij RIV
Op 1 oktober 2020 is het wetsvoorstel waarmee het medisch advies van de bedrijfsarts leidend wordt bij de toets op de re-integratie-inspanningen door UWV, aangeboden aan de Tweede Kamer. Dit wetsvoorstel was op 2 februari 2021 controversieel verklaard. Invoering is afhankelijk van parlementaire behandeling en is op zijn vroegst mogelijk in 2023.
AOW-leeftijd
In 2023 ligt de AOW-leeftijd op 66 jaar en 10 maanden. Voor de jaren 2025 tot en met 2027 is de AOW-leeftijd vastgesteld op 67 jaar.
Fiscale highlights
Beperking van de 30%-regeling
Het kabinet wil de 30%-regeling ‘aftoppen’, zo staat in het Belastingplan 2023. Met ingang van 1 januari 2024 is de 30%-regeling nog uitsluitend fiscaal gericht vrijgesteld als die niet meer bedraagt dan 30% van de Balkenendenorm. Die norm bedraagt voor 2022 € 216.000 zodat de maximale gerichte vrijstelling € 64.800 gaat bedragen. De voorgestelde aftopping heeft geen gevolgen voor het eventueel naast de 30%-regeling te vergoeden internationale schoolgelden.
Vervallen uitzondering gebruikelijk loon innovatie startups
Door het beperkte gebruik is de regeling niet doeltreffend. Daarom komt de regeling met ingang van 1 januari 2023 te vervallen.
Doelmatigheidsgrens gebruikelijk loon
De doelmatigheidsmarge voor het gebruikelijk loon zal verdwijnen. Bij het vaststellen van de hoogte van het gebruikelijk loon kan de aanmerkelijk belanghouder de meest vergelijkbare dienstbetrekking gebruiken. Bij de vergelijking met de meest vergelijkbare dienstbetrekking kan het loon van de belastingplichtige op minimaal 75% hiervan worden vastgesteld in 2022. Het verschil van 25% wordt de ‘doelmatigheidsmarge’ genoemd. Met de afschaffing van de doelmatigheidsmarge zal de aanmerkelijk belanghouder, die werkzaamheden voor het lichaam verricht, meer belasting in box 1 moeten gaan betalen.
Verhoging reiskostenvergoeding
Het voorstel is om de gerichte vrijstelling voor reiskostenvergoedingen met ingang van 1 januari 2023 te verhogen van € 0,19 naar € 0,21 per kilometer. Hetzelfde geldt voor de zogenoemde compensatieregeling.
Verhoging vrije ruimte werkkostenregeling
Vanwege de toegenomen inflatie is het voornemen om de eerste schijf van de vrije ruimte (loonsom tot € 400.000) te verhogen van 1,7% in 2022 naar 1,92% in 2023. Concreet betekent dit een verhoging van de vrije ruimte van € 880,-.
Wijziging tarieftabel en arbeidskorting
De grens van de eerste schijf van de tabel (tarieftabel) zal met ingang van 1 januari 2023 stijgen van € 35.472 naar € 37.149, terwijl het loonbelastingtarief zal dalen van 9,42% naar 9,28%. De grens van de tweede schijf zal worden verhoogd van € 69.398 naar € 73.031 bij een gelijkblijvend tarief van 49,5%.
Bron:
XpertHR