'Meer inzetten op ziekteverzuimpreventie na stijging door corona'

Laten we er geen doekjes om winden. ‘Samen maken we Lidl’ is best een uitdaging tijdens de coronacrisis. HR-directeur Sophie Jasper deelt hun verhaal.

Een deel van de medewerkers van Lidl staat dagelijks in de frontlinie. Die doen hun werk in de buurt van klanten die misschien wel besmet zijn, die moeten toezien op een maximumaantal klanten in de winkel en die hebben te maken met klanten die zich niet aan de regels houden. Een ander deel houdt grotendeels vanuit huis de boel draaiend. Zij zitten daar niet voor hun plezier, maar volgen de richtlijnen van de overheid en hebben daarin hun eigen uitdagingen. Zeker, ze werken in een vitale sector, dus als u dat wilde, kon u, in de periode dat de scholen waren gesloten, u kinderen naar de opvang of school brengen. Maar niet altijd op de vertrouwde plek of zelfs in de eigen gemeente. Voor welke oplossing kiest u dan?

Door de crisis zijn ze gedwongen om andere werkvormen te omarmen. Sophie Jasper zie bijna niemand meer ‘live’. Haar HR-collega’s werken bijna allemaal thuis. Dat heeft natuurlijk impact op hoe ze dingen doen. Normaal gingen bijvoorbeeld de HR-business partner en de vertrouwenspersoon in de winkels op bezoek. Dat willen ze nu ook dolgraag doen, maar om risico’s te beperken hebben die nu contact met de filialen vanuit huis.

We werken zeker allemaal voor hetzelfde bedrijf, maar wel even op afstand en – meer dan anders – met eigen zorgen en uitdagingen. Dat is best een spagaat.

Omschakelen


Sowieso was het even schakelen. Maar Sophie denkt dat ze als branche hebben laten zien dat we dat snel kunnen. Als het crisis is kunnen wij snel opstaan, beslissingen nemen. Ook dat is de kracht van Lidl. Het crisisteam Covid-19 ging ruim voor de aangekondigde maatregelen aan de slag met actieplannen. Zo konden we ook snel het hoofdkantoor ombouwen naar A/B teaming. We hebben een hulplijn opgezet voor alle corona-vragen. In korte tijd hadden alle filialen desinfectie, kwam er beschermend plexiglas bij de kassa’s en kwamen door de hele winkel bordjes over de anderhalvemeterregel.. En dankzij onze IT-afdeling kunnen we ons werk veilig en zonder problemen vanuit huis doen, tot aan de salarisadministratie toe. Niet alle afdelingen van ons hoofdkantoor konden voor de coronacrisis thuiswerken. Maar onder druk wordt alles vloeibaar.

Blik vooruit


Natuurlijk willen we dat onze medewerkers in deze gekke tijd, waarin iedereen heel veel ballen in de lucht moet zien te houden, ook goed voor zichzelf zorgen. In de eerste periode van corona hebben we ons ziekteverzuim wel wat omhoog zien gaan, maar we zijn ook nóg meer gaan inzetten op preventieve ondersteuning. We hadden al een mooi aanbod online. Sporten, fysio en het aanbieden van psychologische hulp bijvoorbeeld. Ik merk dat meer medewerkers dat nu hebben ontdekt en de waarde ervan inzien. Een goede zaak. Ook de (persoonlijke) ontwikkeling hoeft niet stil te staan. We bieden onze opleidingsprogramma’s zoveel mogelijk online aan. Zo kan iedereen ook vanuit huis, ook tijdens deze crisis, de blik op de toekomst richten en komen we er hopelijk samen weer sterker uit.

Want wie weet hoe de wereld er over een paar maanden uitziet? Anders, zoveel is zeker. Door de coronacrisis staat de arbeidsmarkt weer even stil. Dat zien we nu al. We krijgen veel cv’s binnen, maar onze mensen blijven ook even iets meer zitten waar ze zitten. Dat snap ik ook wel want het zijn natuurlijk best onzekere tijden.

Tegen onze medewerkers zeggen we ook: neem, nu de ergste piek voorbij is, even vrij. Even vakantie. Dat zal misschien een andere vakantie zijn dan ze van plan waren, maar het is belangrijk om nu ook rust te nemen. Een spagaat kunnen ze niet eeuwig volhouden. Uiteindelijk wil je weer met beide voeten op de grond en stappen zetten.

Net als iedereen mis ik ‘normaal’. Maar ik ben ook wel dingen opnieuw of anders gaan waarderen. Zowel in werk als in privé. Dat vind ik waardevol. Zo probeer ik iets positiefs te halen uit deze periode. Soms gaat dat vanzelf. Bijvoorbeeld als ik bedenk wat een bijzondere prestatie we weer met zijn allen hebben geleverd. Ik ben er ‘niet normaal’ trots op dat we ook in deze uitzonderlijke situatie weer samen de schouders eronder zetten.

Bron: HrExpert
© 2024 P&O Support  - Disclaimer - Privacyverklaring - Algemene voorwaarden