Ondanks dat een verzuimbeleid wettelijk verplicht is voor ieder bedrijf in Nederland met personeel. Blijkt uit onderzoek van
Ondernemen met Personeel dat 43 procent van de kleine werkgevers niet aan die plicht voldoet.
Waarom een verzuimbeleid opstellen?
Een zieke werknemer kost u als werkgever veel tijd en geld. Door de inzet van een goed verzuimbeleid kunt u het ziekteverzuim in uw bedrijf verlagen. Dit is juist voor MKB bedrijven heel belangrijk. Indien een werknemer langdurig ziek is, heeft u als werkgever een groot probleem. In eerste instantie wordt vaak alleen gedacht aan het loon dat doorbetaald dient te worden tijdens ziekte. Maar daarnaast heeft u als werkgever vaak ook te maken met omzetverlies en extra kosten voor vervanging, verzuimbegeleiding en re-integratie.
Verzuim voorkomen
Het is de investering waard om een goed verzuimbeleid op te stellen. Als werkgever dient u zich te richten op het gezond en fit houden van personeel en het voorkomen van onnodig verzuim binnen het bedrijf. Een verzuimbeleid is met name gericht op:
-
Het voorkomen en beperken van ziekteverzuim.
-
Een goede begeleiding en re-integratie van zieke werknemers.
-
Het volgen van de wettelijke richtlijnen rondom verzuim.
-
De veiligheid en gezondheid van werknemers waarborgen.